• English
  • Svenska
  • Suomi
  • Dansk

> FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Find svar på de mest almindelige spørgsmål ved flyrejser.
Hvis du ikke kan finde svaret på dit spørgsmål, kan du kontakte Jettimes Customer Service.

Kontakt Customer Service her...

Log-in problemer

Hvorfor kan jeg ikke logge ind med mit reservationsnummer?

Systemet er muligvis ikke opdateret med dine data, hvis rejsen er købt indenfor én til tre dage. Prøv igen senere.

Rejser man med TUI, er det kun de otte første tegn, der skal indtastes (f.eks kun13418588 og ikke 12418588-02).

Check-in

Hvornår åbner/lukker check-in?
Check-in til hovedparten af de europæiske destinationer åbner to timer før afgang og lukker 45 minutter før afgang. Enkelte flyvninger lukker tidligere, se eventuelt særskilt information om dette på rejsebeviset.

Passagerer, der ankommer til check-in senere end 45 minutter før afgang, kan nægtes check-in og boarding.

Check-in ved self service-automaterne
Når du rejser fra København, Aalborg eller Billund er det muligt selv at checke ind ved at benytte self service-automaterne. Self service åbner for check-in to timer inden afgang og lukker 45 minutter før afgang, som det gælder for ordinært check-in. Læs mere her…

Check-in automater

I Københavns Lufthavn findes der check-in automater, hvor du kan checke dig selv og din bagage ind. Når du checker ind ved hjælp af automaterne, skal du indtaste nummeret på din billet, bestillingsnr/bookingnr/reservationsnr . Herefter vil du få udskrevet dit boardingpass og bag tags.

Bagage tag'et skal du selv sætte på din bagage, , hvorefter den skal indleveres i det dertil indrettede område i Terminal 2 ved siden af 7eleven.

Kan jeg checke ind online?
Man kan benytte online check-in ved afrejse fra København, Billund og Aalborg, hvis man har en pladsreservation. Bestil sæde på rejsen her…

Online check-in kan være muligt fra 7 dage før og frem til 48 timer før afrejse, ikke medregnet afrejsedagen.

Online check-in er ikke er mulig på hjemrejsen

 

Bagage

Hvor mange kilo bagage må jeg tage med?
Passagerer med bagage inkluderet i rejsen må have 20 kilo bagage inklusiv håndbagage. Maksimalvægt for håndbagage er 5 kg.

På rejser af længere varighed kan man medbringe 30 kilo inklusiv maksimalt fem kilo håndbagage. Læs bagagereglerne her…



Hvad hvis jeg gerne vil have mere bagage med?
Det vil i langt de fleste tilfælde være muligt. Undtaget er ski- og golfrejser. Vi anbefaler vores passagerer at bestille ekstra bagagevægt for indcheck på forhånd, da det er billigere end i lufthavnen. Dette kan gøres senest tre dage før afrejse her... Er der mindre end tre dage til afrejse kan man kontakte Jettime Customer Service for bestilling.

 

Må jeg have e-cigaretten med?
Elektroniske cigaretter skal medbringes i håndbagage. Det er strengt forbudt at bruge e-cigaretten ombord, og batteriet skal adskilles fra e-cigaretten for at mindske risikoen for selvantændelse.

 Følgende skal altid opbevares i håndbagagen:

  • Uundværlig medicin .
  • Elektroniske cigaretter. Det er strengt forbudt at bruge e-cigaretten ombord, og batteriet skal adskilles fra e-cigaretten for at mindske risikoen for selvantændelse .
  • Penge og andre værdifulde papirer.
  • Smykker, briller, solbriller, kontaktlinser, genstande af guld, sølv eller platin samt perler og ædelstene .
  • Ure.
  • Computer, tablets, power banks, mobiltelefon, nøgler, kamera og udstyr etc.
  • Flasker og andre skrøbelige genstande.
  • Tændstikker og lighter skal opbevares på dig. Max. 1 pr. person.

Under flyvning med Jettime skal alle elektroniske enheder være helt slukket når de opbevares i håndbagagen under sædet eller i hattehylden.


Må jeg have mad eller væske i håndbagagen?
Væsker, gelé og væskeformige substanser må kun medbringes i håndbagagen i beholdere, der kan rumme maksimalt 100 milliliter (én deciliter) gift contract for free.

Du må gerne medbringe mere end én beholder, men ikke flere end der kan være i en gennemsigtig, genlukkelig plasticpose med et rumfang på en liter. Der skal være god plads til indholdet i posen, som skal kunne lukkes helt.

Reglerne gælder bl.a. for følgende madvarer:

  • Smørbare produkter (smør, margarine, peanutbutter, marmelade, syltetøj, Nutella m.m.)
  • Delvist flydende produkter (ketchup, sennep, remoulade, mayonnaise, yoghurt m.m.)
  • Konserves (marinerede sild, makrel i tomat m.m.)
  • Visse former for ost (smøreost, brie, camenbert m.m.)

Jettime anbefaler du pakker madvarer i din in-checkede bagage. På denne måde undgår du, at mængden af flydende substanser overstiger begrænsningen på max 1 liter som må medbringes i håndbagagen.

 Må jeg have babymad i håndbagagen?
Det er tilladt at medtage babymad til rejsen i håndbagagen. Beholderne må gerne være større end 100 ml, men skal stadig pakkes i gennemsigtige plastposer og lægges på båndet.

I nogle lufthavne kan man opleve, at babymad vil blive taget ud til yderligere stikprøvekontrol.

Må jeg tage strikkepinde med i flyet?
Små strikkepinde af træ må medbringes.

Kan jeg tage min cykel, mit surfbræt og min golftaske med på ferie?
Det er i begrænset omfang muligt at medbringe ovenstående ombord.
Elcykel kan kun medbringes hvis batteriet overholder gældende sikkerhedskrav.

Cykler med automatisk gearskifte.
Litium batteriet SKAL kunne afmonteres fra cyklen og tages med som håndbagage.

Læs mere om specialbagage og bestil her...

Må jeg have udstyr med litium batterier med?
Der må medbringes maks. 2 stk. batterier per person. Disse skal altid være i håndbagagen. Batterierne skal være afmonteret og beskyttet mod kortslutning. Batterierne må ikke overstige 160 Wh. Hvis batterierne er på mellem 100-160 Wh, skal du få tilladelse til at medbringe dem fra Jettime Customer ServiceLitiumbatterier over 160Wh må ikke medbringes ombord på en Jettime flyvning hverken som håndbagage eller inchekket bagage.

 Må jeg medbringe hoverboard, segboard,El.løbehjul, balanceboard, elcykler mm. når jeg skal flyve med Jettime?
Nej, det er ikke tilladt at medbringe litiumbatteri drevne køretøjer på Jettimes flyvninger. Undtaget er elkørestole.

 Smart Bags

Kan du vise checkin personalet at du tager batteriet i håndbagagen, må Smart Bags benyttes som inchecket bagage

Hvordan får jeg erstatning for bagageforsinkelse på feriemålet?
Hvis din feriebagage er forsinket på feriemålet i mere end otte timer, tilbyder Jettime en kompensation på 100 € pr. kuffert, som i nogle tilfælde vil kunne udbetales via rejsearrangøren på rejsemålet. For evt. at opnå yderligere dækning henviser vi til egen bagageforsikring.

Hvis din indchecket ’specialbagage’, som f.eks. barne- og klapvogne, kørestole og sportsudstyr, er forsinket på rejsemålet i mere end otte timer, tilbyder Jettime mod dokumentation at dække udgiften til leje af tilsvarende udstyr, indtil ’specialbagagen’ når frem.

Jettime yder ikke erstatning for forsinkelse af bagage af nogen art i forbindelse med hjemrejsen

 

Kompenserer Jettime for bortkommet bagage? 
Hvis bagagen er forsvundet på rejsen, og  - mod forventning og på trods af, at vi har alle nødvendige oplysninger om kendetegn - ikke er lokaliseret senest 21 dage efter den dato, hvor den burde være ankommet, har man mulighed for at søge erstatning for bortkommet bagage.

Da Jettimes erstatningsansvar er begrænset, anbefaler vi, at man søger erstatning direkte gennem sit eget forsikringsselskab. Læs mere her...

 

Hvad gør jeg hvis min bagage bliver beskadiget på flyrejsen?
Ankommer din indchecket bagage beskadiget til ankomstlufthavnen, skal du straks – inden du går gennem tolden – kontakte Jettimes handlingagent, som vurderer skaden og udfærdiger en Property Irregularity Report (PIR). Der skal tages kontakt til Jettime inden for 7 Dage.

Hvis bagagen er afhentet, og man har forladt ankomsthallen uden at udfylde en Property Irregularity Report (PIR), betragtes bagagen som udleveret i god stand i overensstemmelse med aftale om befordring.

 

Kan jeg få erstatning for min skadede bagage?
Ved erstatningskrav over for Jettime skal du udfylde blanketten "Erstatningskrav" og sende den til Jettime på [email protected] indenfor syv dage efter skaden er sket simcity 4 deluxe download kostenlos. Det er vigtigt at Property Irregularity Report (PIR) nummeret påføres blanketten. Læs mere her…

Booking af pladser

Hvor tidligt/sent kan jeg bestille siddeplads på flyet?

Pladsreservation på Jettimes fly kan bestilles 3-6 måneder før afrejsen.

Hvis du skal rejse efter 1 oktober 2022 og har problemer med at komme ind med dit booking nr. Venligst prøv igen efter 1 juni 2022

Dog altid senest tre dage før afrejsen., medmindre der er bestilt taxfree, så er det 7 dage før afrejsen.

Dette afhænger også af, hvornår rejsebureauet videregiver bookinginformationerne til Jetttime.


Kan jeg købe en plads med ekstra benplads, uden at de andre på reservationsnummeret køber særlige pladser?
Ja. Men I bliver kun placeret ved siden af hinanden, hvis der købes pladser til de øvrige medrejsende. Kontakt Jettimes Customer Service-afdeling for nærmere information her...

Kan vi købe pladser ved siden af hinanden, selvom vi har flere reservationsnumre?
Ja, hvis I har en bekræftet reservation, og der findes ledige pladser.


Jeg er nødt til at aflyse min rejse. Kan jeg få refunderet pengene for min pladsbooking?
Ja, indtil fire dage før afrejse bliver beløbet refunderet. Du skal blot henvende dig hos Jettimes Customer Service her... Oplys navn og bookingnummer, så bliver beløbet refunderet i løbet til dit kort.

Mad og service ombord

Kan jeg bestille mad til flyveturen?
Mad på rejsen skal bestilles på forhånd hos rejsebureauet eller være inkluderet i din rejse. Læs mere om Jettimes flymad her..


Hvad hvis jeg er vegetar eller allergiker?
Man kan vælge imellem en række specialmenuer hos Jettime. Vi serverer f.eks. laktosefri mad, glutenfri mad og vegetarmad. Specialmenuer skal bestilles senest tre dage før afgang hos rejsebureauet.

Har man luftbåren nøddeallergi skal I kontakte Customer Service før afrejsen på: [email protected]



Kan jeg bestille specialmåltid til mit barn som har madallergi?
Jettime tilbyder ikke specialmåltider til børn. Det er dog muligt at bestille en voksen menu. Læs mere her…


Må jeg medbringe min egen mad, sodavand og alkohol ombord?
Det er som udgangspunkt ikke tilladt at medbringe mad og drikke ombord på Jettimes fly. Lider du af fødevareallergi, bedes du kontakte Jettimes Customer Service-afdeling inden afrejse her… 

Viser I film ombord på flyet?
Desværre har Jettime ikke TV-skærm på flyvemaskiner. Der er ikke Wifi ombord.

Man er velkommen til at medbringe egen elektronik, men vær opmærksom på at under start og landing, skal alle elektroniske genstande, så som høretelefoner, telefoner, iPads, Kindle og bærbare, være i ”Flightmode”. samt under hele flyvningen.

Bemærk også at hvis I sidder på række 1 eller ved nødudgangen med elektronisk udstyr skal det være pakket væk oppe i hatte hylderne under start og landing, da gulvarealet skal være helt frit.



Må jeg ryge ombord?
Nej. Rygning er strengt forbudt ombord, dette gælder også elektroniske cigaretter.


Betaling ombord
Ombord på flyet kan der betales med Dankort, VisaDankort, Visa, Mastercard.

Dog ikke kontanter.

Vær opmærksom på nyt betalingsdirektiv fra EU, der trådte i kraft 14.9.2019, gældende betaling med kreditkort ombord. Læs mere her…

Rejse med børn

Kan børn rejse alene med Jettime?
Ja, børn fra fem år kan godt rejse alene med Jettime, læs mere her.. herunterladen

Må jeg flyve, når jeg er gravid?
Ja, gravide må uden restriktioner flyve til og med 35. graviditetsuge. Specielle regler er dog gældende ved graviditet med flere børn. Læs mere om graviditet og flyvning her.. 
 
Må jeg have ekstra håndbagage med til mit barn under to år?
Man kan frit medbringe op til fem kilo håndbagage per barn under to år.

Er klapvognen inkluderet i bagagevægt?
Hver passager som er under 12 år gamle, kan medbringe én klapvogn uden beregning.

Er der mad til vores baby ombord?
Jettime tilbyder ikke mad til børn op til to års alderen. Sikkerhedskontrollen accepterer i øvrigt medbragt babymad, vælling og mælk.

Må jeg ha babymad med?
Det er tilladt at medtage babymad til rejsen i håndbagagen. Beholderne må gerne være større end 100 ml, men skal stadig pakkes i gennemsigtige plastposer og lægges på båndet.

I nogle lufthavne kan man opleve, at babymad vil blive taget ud til yderligere stikprøvekontrol.

Er der pusleplads ombord?
Ja, der findes pusleborde på flyets bagerste toiletter.

Hvorfor må der ikke sidde to børn under to år på samme række?
Børn under to år har ikke egen billet og derfor ikke eget sæde. I tilfælde af et trykfald i flyet vil der ikke være iltmasker nok til to børn under to år, da en række med tre sæder har fire iltmasker til rådighed. Den voksne, som har barnet på skødet, vil altid blive placeret ved vinduet, da det er her, de ekstra iltmasker er.

Hvorfor kan jeg ikke bestille sæder ved nødudgangen?
De røde sæder i bookingsystemet er placeret ved nødudgangene, og disse er af sikkerhedsårsager ikke tilgængelige for rejsende med børn under 12 år.

Kan jeg bestille en babylift ombord?
Jettime tilbyder desværre ikke babylift ombord på flyet. Vi anbefaler, at man reserverer pladser på række ét, da man her kan sidde så uforstyrret som muligt. Bestil siddepladser her…

Behov for assistance

Hvorfor skal jeg medbringe ekstra ilt, hvis jeg har KOL?
Under flyvningen er der et lavere iltindhold i kabinen, end vi ellers er vant til på landjorden. Derfor kan passagerer med dårligt hjerte, rygerlunger (KOL) eller andre lungesygdomme opleve iltmangel under en flyvetur. Læs mere her… 


Hvad gør jeg, hvis jeg skal bruge ekstra ilt ombord?
Hvis man lider af en hjerte- eller lungesygdom eller andet, der medfører et behov for ilttilførsel under flyvningen, skal man kontakte Jettimes Customer Service-afdeling inden afgang. Læs mere om at rejse med en lungesygdom her...


Må jeg medbringe min elektriske kørestol?
Ja, hos Jettime kan man gratis medbringe kørestol med tørbatteri eller gelebatteri godkendt til lufttransport. Det er dog vigtigt, at man på forhånd kontakter Jettimes Customer Service-afdeling her...


Hvordan skal jeg pakke min medicin?
Alt livsnødvendig medicin SKAL medbringes i håndbagagen. Jettime kan desværre ikke være behjælpelig med udlån af køletaske. Sikkerhedskontrollen accepterer mere end 100 ml væske, når det gælder medicin, hvis blot den er i original emballage og påført patientens navn. Såfremt den medbragte medicin medfører behov for ekstra bagagevægt, skal man kontakte Jettimes Passagerservice-afdeling inden afrejse her...


Jeg er gangbesværet og skal bruge hjælp til at komme ud til flyet ved afgang og fra flyet ved ankomst. Hvad gør jeg?
Kontakt rejsebureauet og bed dem om at sætte en note på bookingen. Beskeden vil blive sendt til de involverede lufthavne, som så tilbyder kørestolsassistance. (Læs mere om flyvning med rollator og kørestol her… 

Glemte ting ombord

Jeg har glemt min jakke, telefon eller taxfreepose ombord, hvad gør jeg?

Det afhænger af, om du har glemt noget på udrejsen eller hjemrejsen.

På udrejsen

  • Passagerer, der glemmer noget ombord undervejs til rejsemålet, skal som udgangspunkt henvende sig til hittegodskontoret i ankomstlufthavnen. Kontakt eventuelt din rejseleder for hjælp til at genfinde det mistede. Af sikkerhedsmæssige årsager må Jettime ikke medbringe effekter uden tilknytning til en passager ombord. Derfor vil genstande, der er glemt på udrejsen, ikke automatisk blive bragt retur.

På hjemrejsen

  • Hvis Jettime finder glemte sager i flyet efter hjemkomst, vil disse blive afleveret på hittegodskontoret i den aktuelle lufthavn. Hvis ejermanden ikke henvender sig, vil de glemte sager efter få dage blive overdraget til politiets hittegodskontor. Undtaget for ovenstående er pas, personlige papirer og penge, som overdrages direkte til nærmeste lufthavnspoliti.

Tax Free ikke leveret?
Skulle dine toldfrie varer imod forventning ikke dukke op, være forkerte eller beskadiget, skal du henvende dig til kabinepersonalet ombord.

Opdager du det først senere, kan du kontakte Airshoppen på telefon eller mail her...

Hund / kat med på rejsen

Må man have hund eller kat med på rejsen?
Jettimes passagerer er i begrænset omfang velkomne til mod et gebyr at medbringe hund eller kat ombord. Af hensyn til både to- og firbenede har vi dog en række retningslinjer og restriktioner, der skal følges. Læs mere her…

Flyver Jettime over Ukrainsk Luftrum

Flyver Jettime ind i ukrainsk luftrum?

Nej – ingen af Jettimes flyvninger er i nærheden af Ukraine eller Ukrainsk luftrum. Jettime flyver heller ikke ind i Hvideruslands luftrum.

 

Pas- og visumregler

Skal man have pas og visum med på rejser med Jettime?
Grundet sikkerheds situationen i Europa  er der strammet op på pas- og visumregler. Læs mere her…

Passager rettigheder i henhold til EU-forordning 261/2004

Nedenstående rettigheder gælder ikke

  • hvis Jettime a/s ikke er det transporterende luftfartselskab
  • hvis billetten ikke har været til rådighed for offentligheden
  • hvis rejseafbrydelsen skyldes passagerens fejl
  • eller usædvanlige omstændigheder.

Eksempler på usædvanlige omstændigheder inkluderer, men er ikke begrænset til:

  • meteorologiske omstændigheder
  • sikkerhedsrisici som fx tekniske problemer, der pludselig opstår eller andre uventede fejl ved flysikkerheden
  • strejker, der påvirker flydriften
  • politisk ustabilitet
  • bestemmelser vedrørende lufttrafikstyringen
  • andre sikkerhedsaspekter

 

Du tilbydes gratis hjælp under følgende omstændigheder
  1. Hvis flyafgangen er forsinket med to timer eller mere for flyvninger på indtil 1.500 km.
  2. Hvis flyafgangen er forsinket med tre timer eller mere for flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km.
  3. Hvis flyafgangen er forsinket med tre timer eller mere for andre flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km.
  4. Hvis flyafgangen er forsinket med fire timer eller mere for flyvninger, der ikke falder ind under a), b) og c).
Forplejning
  1. Måltider og forfriskninger, der står i et rimeligt forhold til ventetiden
  2. To telefonopringninger eller e-mails
  3. Hotelophold og transport mellem lufthavnen og overnatningsstedet. Dette tilbydes, hvis ventetiden er mindst én nat efter det meddelte afgangstidspunkt, såfremt det er til rådighed på det pågældende sted.
Afvisning ved boarding

Selv om du har en bekræftet billet og har checket ind i tide, kan du blive afvist fra boarding, hvis flyet er overbooket og du ikke har fået tilbudt andre alternativer, kan følgende kompensation ydes:

  1. EUR 250,- ved flyvninger på op til 1.500 km.
  2. EUR 400,- euro ved flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km.
  3. EUR 400,- euro ved øvrige flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km.
  4. EUR 600,- euro ved flyvninger, som ikke falder ind under punkt 1), 2) eller 3)

eller du kan aflyse rejsen og få refunderet billetten.

Aflysning

Du er ikke berettiget til kompensation, hvis du bliver underrettet om aflysningen mindst to uger før den planlagte afgang.

Ud over de almindelige kompensation muligheder, kan du tilbydes refusion eller omlæggelse af rejsen.

Forsinket ankomst til det endelige bestemmelsessted

Du får 50% af kompensationsbeløbet nærmere beskrevet i "Kompensation", hvis du tilbydes ombooking til et andet fly, som lander:

  1. Højst 2 timer efter din oprindelige ankomsttid ved flyvninger på op til 1.500 km.
  2. Højst 3 timer efter din oprindelige ankomsttid ved flyvninger mellem EU-lande på over 1.500 km.
  3. Højst 3 timer ved alle andre flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km.
  4. Højst 4 timer efter din oprindelige ankomsttid ved flyvninger, som ikke falder ind under punkt a), b) eller c).
Kompensation ved aflysninger eller forsinkelser på tre timer eller over i forhold til planmæssig ankomst

Kompensation ved aflyste flyvninger og flyvninger, som er forsinket med 3 timer eller mere i ankomst:

  1. EUR 250,- ved flyvninger på op til 1.500 km.
  2. EUR 400,- ved flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km.
  3. EUR 400,- ved øvrige flyvninger på 1.500-3.500 km.
  4. EUR 600,- ved flyvninger, som ikke falder ind under punkt 1), 2) eller 3).

Ovennævnte kompensation reduceres med 50%, hvis du tilbydes ombooking til et andet fly, som lander:

  1. Højst 2 timer efter din oprindelige ankomsttid ved flyvninger på op til 1.500 km.
  2. Højst 3 timer efter din oprindelige ankomsttid ved flyvninger mellem EU-lande på over 1.500 km.
  3. Højst 3 timer ved alle andre flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km.
  4. Højst 4 timer efter din oprindelige ankomsttid ved flyvninger, som ikke falder ind under punkt a), b) eller c).

Er du berettiget til kompensation anmeld her. Email formular til [email protected].

Det kompetente nationale håndhævelsesorgan

Trafikstyrelsen
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
DK-2300 København S
Danmark

www.trafikstyrelsen.dk

Her finder i EU261 erstatningsformular.

Den fulde forordning kan ses her

Såfremt I ønsker en forsinkelseserklæring til eventuel brug hos egen rejseforsikring, kan dette rettes til Jettime a/s via [email protected].

Befordringsbetingelser

Jettimes særlige vilkår og betingelser for befordring af passagerer og bagage

Marts 2022


Kære passager hos Jettime


Nærværende befordringsbetingelser supplerer den aftale, der er indgået mellem din rejsearrangør og Jettime, og den indeholder bl.a. krav til dig som passager hos Jettime samt forskellige begrænsninger for vores ansvar i tilfælde af skade eller forsinkelser, der måtte ramme dig og/eller din bagage. Jettime anbefaler, at du læser disse særlige vilkår og betingelser grundigt igennem.

Disse befordringsbetingelser gælder kun for flyvninger foretaget af Jettime med Jettimes callsign/rutenummer (JTD eller JTF). Flyvninger foretaget af Jettime, men på vegne af andre luftfartsselskaber og med deres respektive callsign/rutenumre, er således ikke omfattet.

  1. Betingelsernes grundlag

Betingelserne bygger på Montreal-konventionen, EU-forordning nr. 261/2004 og den nationale lovgivning samt andre regler gældende for og/eller tiltrådt af Jettime i relation til driftssikkerhed, punktlighed og service.

I afsnit om vores dækningsansvar benyttes begrebet SDR – ’særlige trækningsrettigheder’. SDR er ikke en valuta i almindelig forstand, men Den Internationale Valutafonds (IMF's) særlige regningsenhed, som benyttes ved afregning af visse økonomiske mellemværender. SDR, der er defineret som en vægtet sum af bidrag i forbindelse med de fire større valutaer dollar, euro, yen og pund, revurderes og justeres hvert femte år og beregnes dagligt i form af tilsvarende amerikanske dollars.

  1. Jettimes kontaktoplysninger

2.1 Jettimes hjemmeside
www.jet-time.dk opdateres løbende med retningslinjer, praktiske oplysninger, priser, gebyrer mv. om flyrejsen, ligesom man her finder detaljerede oplysninger om forhold nævnt i disse betingelser.

2.2 Jettimes Customer Service
Se telefonnummer, e-mailadresse samt åbningstider på vores hjemmeside. Man er velkommen til at kontakte vores afdeling for Customer Service med spørgsmål til disse vilkår eller til flyvning med Jettime i øvrigt.

  1. Personlige oplysninger

Ved køb af en rejse med Jettime som flyselskab accepterer man, at Jettime modtager, opbevarer og anvender personoplysninger, som er nødvendige for at gennemføre flyvningen, samt at vi må videresende disse oplysninger til relevante myndigheder, vores agenter og andre, som udfører tjenester som led i flyvningen. Personlige oplysninger vil blive behandlet fortroligt.

  1. Billetter, pas og andre påkrævede rejsepapirer/-tilladelser

For at flyve med Jettime skal man have gyldig billet/rejsebevis med det fulde navn, som skal svare til navnet i passet. Det skal fremgå af billetten, at man skal flyve med Jettime (JTD eller JTF). Man skal herudover på opfordring kunne fremvise gyldig billedlegitimation.

Man er som passager selv ansvarlig for at indhente alle nødvendige rejsepapirer og visa, som måtte være påkrævet for rejsen, og man skal på forlangende fremlægge disse samt tillade os at tage kopi til vores opbevaring. Såfremt man ikke har opfyldt disse krav, eller hvis rejsepapirerne ikke er i orden, forbeholder vi os retten til at afvise at befordre den pågældende passager.

Særlige aftaler truffet mellem passageren og Jettime er kun gyldige i det omfang, de kan dokumenteres.

  1. Helbredsoplysninger, sygdom, handicap, graviditet mv. samt særlig assistance

Man er selv ansvarlig for, at man helbredsmæssigt kan tåle flybefordring. Endvidere skal man som passager kunne tage vare på sig selv eller – hvis det er påkrævet – have en medrejsende, som kan hjælpe. Særlig assistance i form af kørestol mv. ydes i overensstemmelse med oplysningerne på vores hjemmeside.

Nogle lidelser er uforenelige med flytransport eller accepteres med forbehold for, at passageren selv medbringer den nødvendige medicin, ilt eller andet. Dette gælder enten pga. smittefare eller øget risiko for helbred.

På Jettimes hjemmeside findes særlige regler for befordring af handicappede, gravide, passagerer med gipsede brud og syge passagerer.

Såfremt Jettime skønner, at passagerens helbredsmæssige tilstand gør det tvivlsomt, om denne kan gennemføre en flyvning uden risiko for sig selv eller andre, vil vi forlange aktuelle helbredsoplysninger. Vi forbeholder os til enhver tid retten til at afvise befordring af passageren, hvis vi mener, at dennes helbredstilstand ikke er forenelig med flybefordring. Hvis man selv er i tvivl, anbefaler vi, at man får en flyvemedicinsk godkendelse fra enten rejseforsikring eller læge, inden afrejsen. Med en sådan kan man inden afrejsen søge forhåndsgodkendelse for befordringen via Jettimes afdeling for Customer Service.

Hvis man måtte blive syg på flyet under udrejsen eller under opholdet på rejsemålet, forbeholder vi os retten til at kræve en flyvemedicinsk rapport (en såkaldt MEDIF) for at kunne tage stilling til, om vi kan acceptere hjembefordring af den pågældende passager.

  1. Befordring af uledsagede børn

Jettime tilbyder mod et gebyr befordring af uledsagede børn, som er fyldt 5 år, men endnu ikke 12. Forældre eller andre med bemyndigelse over barnet skal i forbindelse med check-in udfylde og underskrive et ledsagedokument samt i øvrigt fremvise gyldigt ID.

  1. Befordring af dyr

Jettime tillader, i begrænset omfang og i henhold til nedenstående betingelser, befordring af kæledyr:

  • For befordring af kæledyr i enten kabine eller lastrum betales et gebyr. Dog transporteres en førerhund, der ledsager en handicappet passager, samt hundens transportkasse og mad gebyrfrit.
  • Man er selv ansvarlig for, at dyret er udstyret med gyldige helbreds- og vaccinationsattester, ud- og indrejsetilladelser og øvrige dokumenter, der måtte kræves af de lande, som dyrene skal indføres i eller rejse igennem. Hvis de omtalte attester ikke er i orden, vil befordringen blive afvist.
  • Jettime er ikke ansvarlig for eventuel skade, sygdom eller dødsfald, der rammer dyr, som vi har accepteret at befordre.
  • Man skal holde Jettime skadesløs for eventuelle bøder, omkostninger, tab eller hæftelser, som vi måtte ifalde eller afholde som følge af vores transport af dyret og dyrets eventuelle skadegørende handlinger.

Gældende betingelser og priser fremgår af vores hjemmeside.

  1. Placering på flyet – bestilling af siddeplads

Jettime kan ikke love bestemte pladser i flyet eller garantere, at man kommer til at sidde ved siden af sine medrejsende. Har man ønske om bestemte pladser, eller ønsker man at sikre, at man placeres ved siden af sine medrejsende, kan man, mod et gebyr, bestille pladser via Jettimes hjemmeside. Beskrivelse af pladserne i flyet samt gældende priser findes på Jettimes hjemmeside. Bemærk, at visse pladser i flyet – herunder pladser ved nødudgangene – fordrer, at man er fysisk sund og rask og i stand til at assistere i tilfælde af en nødvendig evakuering.

Annullering eller ændring af bestilte og betalte pladser kan ske ved henvendelse til vores afdeling for Customer Service. Betingelserne for at få refunderet betalingen findes på vores hjemmeside.

Såfremt særlige drifts- eller sikkerhedshensyn fordrer det, forbeholder vi os ret til at omfordele pladser – også efter at boarding har fundet sted. Hvis man har betalt gebyr for sin plads, og man flyttes til en anden plads, er man berettiget til refusion af sin betaling.


  1. Bagage

9.1 Overvægt og specialbagage
Noget bagage vil kunne medbringes uden beregning i henhold til aftale med passagerens rejsebureau.

Ønsker man at medbringe mere bagage, end det der må medbringes uden beregning, kan dette i begrænset omfang ske mod forudbestilling og betaling af gebyr.

Specialbagage, f.eks. sportsudstyr, kan ligeledes i begrænset omfang medbringes mod forudbestilling og betaling af gebyr.

Hvis man undlader at forudbestille og forudbetale overvægt eller specialbagage og medbringer mere end den tilladte mængde, vil man ved check-in i lufthavnen blive opkrævet et gebyr, der er væsentligt højere end ved forudbestilling, ligesom denne bagage kun medbringes – uagtet at man har betalt gebyr ved check-in – under forudsætning af, at plads- og vægtforhold tillader det.

Skydevåben og ammunition beregnet til jagtbrug accepteres i lastrummet, forudsat at våbnene er afladede, sikrede og behørigt pakket. Transport af ammunition er underlagt ICAO’s, IATA’s og EASA’s bestemmelser.

9.2 Check-in af bagage samt håndbagage
Man er som passager selv ansvarlig for, at bagagen er egnet til flytransport. Speciel følsom bagage som f.eks. – men ikke begrænset til – cykler, barne- og klapvogne, som ikke er pakket i hård emballage godkendt til flytransport, medtages på eget ansvar.

Passagerens navn og adresse skal være fastgjort til al indtjekket bagage. Når man indleverer sin bagage til check-in, påføres bagagen en bagage-ID-mærkat, og man modtager en kvittering for hvert stykke indtjekket bagage. Man er som passager ansvarlig for at opbevare bekræftelsen, frem til bagagen er vel modtaget.

Vi anbefaler yderligere, at man gør bagagen let at identificere, hvilket gør en efterlysning lettere, i tilfælde af at bagagen mod forventning skulle bortkomme undervejs.

Af sikkerhedsmæssige årsager kan bagagen – ved udrejse såvel som hjemrejse – blive undersøgt (evt. elektronisk) uden passagerens tilstedeværelse.

Håndbagagen, man tager med ombord i flyet, skal kunne placeres under sædet foran eller i en lukket bagagehylde over sæderne. Se vores regler for tilladt mål og vægt for håndbagage på vores hjemmeside.
Jettime kan ikke garantere, at der er plads til håndbagagen lige over passagerens plads. Hvis håndbagagen ikke kan opbevares på denne måde, vejer mere end det tilladte eller på nogen måde anses for at udgøre en sikkerhedsrisiko i kabinen, skal den transporteres som indtjekket bagage.

9.3 Genstande, der ikke accepteres som bagage
I henhold til internationale bestemmelser er det, af sikkerhedsmæssige grunde, forbudt at transportere farligt gods i bagagen. Nedenstående genstande accepteres således ikke på flyet:

  • Genstande, der med sandsynlighed vil være til fare for flyet eller personer eller ejendom på flyet, som f.eks. – uden dog at være begrænset til – brandbare, giftige, radioaktive eller ætsende stoffer eller genstande, som er nærmere specificeret i ICAO’s tekniske instruks om sikker transport af farlige genstande i luftfart, IATA’s forskrift om farligt gods, EASA/JAA’s normer samt i nærværende bestemmelser.
  • Genstande, som det er forbudt at transportere i henhold til gældende love, forordninger eller bekendtgørelser i et af de lande, der skal flyves fra, over eller til.
  • Genstande, som efter vores rimelige skøn er uegnet til transport, fordi de er farlige eller ikke kan sikres – eller på grund af deres vægt, størrelse, form, indhold eller karakter – under hensyntagen til bl.a. vores anvendelse af flytype.
  • Levende dyr med undtagelse af godkendte kæledyr for hvilke der er betalt gebyr.
  • Skydevåben og ammunition, bortset fra til jagt- eller sportsbrug under visse betingelser, jf. ovenfor.

Herudover kan vi afvise at transportere:

  • en hvilken som helst genstand, som vi måtte anse for uegnet til transport på grund af dens størrelse, form, vægt, indhold eller karakter, bagage, som efter vores rimelige opfattelse ikke er behørigt og sikkert nedpakket i passende beholdere, er skrøbelig eller letfordærvelig.
  • bagage, hvis vi vurderer, at den kan udgøre en fare for driften eller sikkerheden om bord eller på anden vis i væsentlig grad påvirker/kan være til gene for andre passagerer og/eller besætningen.

I tillæg til ovennævnte restriktioner gælder, at man som passager ikke i den indtjekkede bagage må have særligt værdifulde, særligt vigtige eller skrøbelige effekter, herunder – men ikke begrænset til – penge, nøgler, receptpligtig medicin, flasker, kameraer, smykker, ædelmetaller, elektroniske genstande, værdipapirer eller andre værdigenstande.

  1. Mødetid, sikkerhedstjek og ombordstigning

Man er som passager selv ansvarlig for såvel rettidig check-in som rettidig fremmøde ved aktuel gate. Såfremt man ikke overholder den angivne tidsfrist, kan man blive afvist begge steder.
Vær opmærksom på følgende:

  • Lufthavnens informationstavler oplyser om rette sted for check-in.
  • Check-in begynder normalt to timer før og lukker 30 minutter før forventet flyafgang. Tidsfristen kan dog variere – se derfor altid information om den specifikke flyvning på rejsebeviset/billetten.
  • Vi anbefaler, at man møder i god tid til check-in, da der efter check-in kan være kødannelse/lang ventetid ved sikkerhedskontrollen, ligesom der kan være lang vej at gå til den aktuelle gate/udgang til fly.
  • Lufthavnens afrejseinformationer angiver gate/udgang til flyet samt mødetid ved denne. Tiderne kan løbende ændres, hvorfor vi anbefaler, at man følger med i denne information.
  • Der kan være risiko for, at passagerens eventuelle hjemrejse bliver annulleret, hvis denne ikke benytter flyvningen på udrejsen. Man skal derfor som passager kontakte sin rejsearrangør, såfremt man alligevel skal benytte hjemrejsen.
  • Ved hjemrejsen anbefaler vi, at man – evt. via sin rejsearrangør – holder sig orienteret om de aktuelle tidsfrister samt om evt. ændringer af flytider.
  • Af sikkerhedsmæssige årsager kan man som passager – såvel ved udrejse som hjemrejse – blive bedt om at lade sig visitere og scanne. Dersom man ikke efterkommer en sådan anmodning, kan vi afvise at befordre passageren.
  1. Vores ret til at afvise at befordre passagerer

Man er som passager hos Jettime forpligtet til at respektere og følge de ordensbestemmelser og anvisninger for flyvningens gennemførelse, som vi fastsætter. Jettime kan afvise at befordre passagerer i tilfælde af én eller flere af nedenstående omstændigheder, eller hvis vi har rimelig grund til at tro, at de vil kunne indtræffe:

  • Hvis passageren ikke kan fremvise gyldige rejsedokumenter eller på forespørgsel nægter at udlevere sine rejsedokumenter til os eller vores handlingagent.
  • Hvis passageren fremviser en billet, der er anskaffet ulovligt, meldt bortkommet eller stjålet, der er falsk, eller passageren ikke kan dokumentere at være den person, hvis navn står på billetten.
  • Hvis vi har grund til at tro, at passageren ikke vil få tilladelse til at komme ind i det land, der er flyvningens bestemmelsessted.
  • Hvis det er nødvendigt for at overholde gældende love, bestemmelser eller andre krav fra offentlige myndigheder.
  • Hvis passageren nægter at acceptere sikkerhedskontrol af sig selv og/eller sin bagage.
  • Hvis vi vurderer, at passagerens helbredsmæssige tilstand enten er til fare for passageren selv eller andre om bord.
  • Hvis passagerens mentale eller fysiske tilstand, herunder som følge af evt. påvirkning af alkohol, narkotiske stoffer eller andre medikamenter, udgør en fare for passageren selv, andre passagerer, besætningen eller ejendom.
  • Hvis passageren ikke overholder vore sikkerhedsinstruktioner og/eller instruktioner i øvrigt.
  • Hvis passageren har opført sig upassende på en af vores tidligere flyvninger.

Såfremt man om bord på flyet udviser en adfærd, som, vi vurderer, kan være til fare for flyet eller andre personer eller ejendom om bord, eller man hindrer besætningen i at udføre deres opgaver eller ikke efterkommer instruktioner fra besætningen, herunder – men ikke begrænset til – instruktioner om at undlade rygning, indtagelse af alkohol eller stoffer, eller man overtræder sikkerhedsforskrifterne ombord, eller opfører sig på en måde, som er ubehagelig eller generende for eller forvolder skade på andre passagerer eller besætningsmedlemmer, kan vi for at stoppe denne adfærd iværksætte de foranstaltninger, herunder anvendelse af tvang, som vi anser for nødvendige. Man kan til enhver tid blive sat af flyet og nægtet videre befordring, ligesom man også kan blive retsforfulgt for retsbrud begået om bord på flyet.
Man er endvidere forpligtet til, efter påkrav, at skadesløsholde Jettime for enhver omkostning og/eller ethvert tab, som vi måtte blive påført i forbindelse med sådan adfærd fra passagerens side.

Jettime er ikke ansvarlig for tab eller udgifter, der er opstået som følge af, at vi har afvist at befordre en passager, jf. ovenfor.


  1. Elektroniske enheder

Jettime kan, af sikkerhedshensyn, forbyde eller begrænse anvendelse af elektronisk udstyr om bord på flyet, herunder – men ikke begrænset til – mobiltelefoner, bærbare computere, optagere, radioer, CD-afspillere, tablets, gps, elektroniske spil eller transmitterende enheder, herunder radiostyret legetøj, walkie-talkies og andre elektroniske personlige enheder.

  1. Afhentning og udlevering af indtjekket bagage

Kun den person, der er i besiddelse af bagagekvittering har ret til at hente/krav på at få udleveret indtjekket bagage.

Den indtjekkede bagage skal afhentes på bestemmelsesstedet, så snart den er til rådighed. Såfremt den ikke afhentes inden for en rimelig tid, vil vi kunne opkræve et gebyr for opbevaring. Hvis passagerens indtjekkede bagage ikke er afhentet tre måneder efter, at den er gjort tilgængelig for passageren, kan Jettime disponere over/bortskaffe den uden ansvar over for den pågældende passager.

14. Beskadiget, ødelagt, forsinket eller bortkommet bagage

14.1 Anmeldelse af beskadiget eller ødelagt bagage
Såfremt passagerens indtjekkede bagage ankommer beskadiget eller ødelagt til ankomstlufthavnen, skal man straks kontakte Jettimes handlingagent for – inden man forlader ankomsthallen – at udfylde en Property Irregularity Report (PIR). Dette er passagerens dokumentation for, at skaden er anmeldt. Hvis man afhenter bagagen uden at reklamere/udfylde en PIR, betragtes bagagen som udleveret i god stand i overensstemmelse med aftalen om befordring.

Skader skal anmeldes senest syv dage efter de er sket, dog forudsat at man kan bevise, at skaden er sket under den pågældende flyvning med Jettime.

Hvis man ønsker at fremsætte krav eller anlægge sag over for Jettime, kan dette ske ved indsendelse af PIR-rapport fra lufthavnen samt udfyldt anmeldelsesblanket, som kan downloades fra vores hjemmeside. Bemærk dog, at Jettime forbeholder sig ret til at kræve kvittering for den beskadigede eller ødelagte bagage samt i øvrigt nedskrive værdien på grund af det beskadigedes alder.

Erstatningskrav for skader på indtjekket bagage kan rejses direkte over for passagerens forsikringsselskab.

14.2 Anmeldelse af forsinket eller bortkommet bagage
Såfremt passagerens indtjekkede bagage ikke ankommer sammen med passagerens til bestemmelsesstedet, skal passageren straks kontakte Jettimes handlingagent i ankomsthallen for – inden denne forlader ankomsthallen – at udfylde en Property Irregularity Report (PIR). Dette er dokumentation for, at bagageforsinkelsen er anmeldt og samtidig en nødvendig rapport, for at vi kan lokalisere bagagen.

Ved forsinket bagage er det meget vigtigt, at man ved anmeldelsen oplyser det navn og den adresse, som fremgår af bagagens navneskilt. Herudover skal man oplyse så mange detaljer om bagagen som muligt samt i øvrigt samarbejde med os i vores bestræbelser på at lokalisere bagagen.

Hvis den indtjekkede kuffert eller tilsvarende feriebagage (gælder ikke for ’specialbagage’) er forsinket på feriemålet i mere end otte timer, tilbyder Jettime en kompensation på 100 euro per kuffert, som i de fleste tilfælde vil kunne udbetales via rejsearrangøren på rejsemålet. Beløbet, der er et éngangsbeløb, er til dækning af det mest fornødne; toiletartikler samt beklædning m.m., hvorfor vi anbefaler, at man for at kunne opnå yderligere dækning tegner en bagageforsikring inden afrejsen.

Hvis den indtjekkede ’specialbagage’ – herunder, men ikke begrænset til, barne- og klapvogne, kørestole og sportsudstyr – er forsinket på rejsemålet i mere end otte timer, tilbyder Jettime mod dokumentation at dække passagerens udgift til leje af tilsvarende udstyr, indtil ’specialbagagen’ er fremkommet. Beløbet kan i de fleste tilfælde udbetales via rejsearrangøren på rejsemålet

Jettime yder ikke erstatning for forsinkelse af bagage af nogen art i forbindelse med hjemrejsen.
Hvis den indtjekkede bagage ikke er ankommet senest 21 dage efter den dato, hvor den burde være ankommet, betragtes den som bortkommet og vil blive erstattet i overensstemmelse med reglerne herfor.

Såfremt man ønsker at fremsætte krav eller anlægge sag over for Jettime om bortkomst af bagage, kan dette ske ved indsendelse af PIR-rapport fra lufthavnen samt udfyldt anmeldelsesblanket, som kan downloades fra vores hjemmeside. Bemærk, at Jettime forbeholder sig ret til at kræve kvittering for den bortkomne bagage samt i øvrigt nedskrive værdien på grund af det bortkomnes alder.

Erstatningskrav kan rettes direkte til passagerens forsikringsselskab.

14.3 Jettimes erstatningsansvar for beskadiget, ødelagt, forsinket eller bortkommet bagage
Jettime er ansvarlig for passagerers tab ved beskadiget, ødelagt, forsinket eller bortkommet bagage i overensstemmelse med reglerne i Montreal-konventionen. I henhold til konventionen kan passagerer opnå erstatning, hvis luftfartsselskabet er skyld i hændelsen. Erstatninger kan maksimalt udgøre 1.131 særlige trækningsenheder (SDR).

Gældende erstatningsregler medfører bl.a., at

  • Jettime ikke er ansvarlige for skader på ikke-indtjekket bagage/håndbagage – herunder personlige ejendele, medmindre skaden skyldes uagtsomhed/fejl fra os, vores ansatte eller vores agenter,
  • der ikke ydes erstatning for nogen form for kosmetisk og/eller overfladisk skade på bagage som følge af normal slitage i løbet af transporten,
  • Jettimes ansvar er betinget af og begrænset til dokumenteret skade, herunder, hvor det er relevant, dokumentation for rettidig anmeldelse, udgift/køb, købsdato og -pris. I forbindelse med fastsættelse af erstatningsbeløb fradrages for alder samt evt. manglende kvittering,
  • Jettime ikke er ansvarlig, hvis skaden skyldes bagagens egen fejl, mangler eller beskaffenhed,
  • Jettime ikke er ansvarlig for nogen form for tab eller skade eller udgifter opstået på bagage, som ikke må medtages under flyvningen,
  • såfremt Jettime er ansvarlig for en skade, skal beskadiget bagage så vidt muligt altid forsøges repareret. Jettime samarbejder med kuffertfirmaer, der udfører reparation af de fleste kuffertmærker.
  1. Personskade

Jettime er ansvarlig for personskade i overensstemmelse med reglerne i Montreal-konventionen.

Jettime er erstatningspligtig ved en passagers død eller tilskadekomst, hvis den ulykke, der har forvoldt dødsfaldet eller skaden, har fundet sted ombord på flyet eller under ombord- eller frabordestigningen.

Hvis Jettime kan godtgøre, at skaden helt eller delvis skyldes, at den erstatningskrævende, eller den person som er anledning til erstatningskravet, selv har optrådt uagtsomt, forsømmeligt eller ukorrekt, fritages Jettime helt eller delvis for vores erstatningspligt over for skadelidte i det omfang, denne uagtsomme, forsømmelige eller ukorrekte optræden har medvirket til skaden. Hvis der ved en passagers død eller tilskadekomst rejses erstatningskrav af en anden end den pågældende passager, fritages Jettime ligeledes helt eller delvis for vores erstatningspligt i det omfang, vi kan godtgøre, at passagerens egen uagtsomme, forsømmelige eller ukorrekte optræden har forårsaget skaden eller medvirket til den.

Jettime er ikke ansvarlig for eventuel sygdom, personskade eller invalidering, herunder dødsfald, der kan tilskrives passagerens alder eller dennes fysiske eller psykiske tilstand, og heller ikke for en eventuel forværring af en sådan tilstand, medmindre tilstanden eller forværringen er forårsaget af en ulykke, der er indtruffet om bord på flyet eller under ombord- eller frabordestigning.

I henhold til konventionen kan passagerer opnå erstatning, hvis luftfartsselskabet er skyld i hændelsen. Erstatninger kan maksimalt udgøre 113.100 særlige trækningsenheder (SDR).

  1. Flyforsinkelser og aflysninger

Jettimes erstatningsansvar i forbindelse med forsinkelse er underlagt de bestemmelser, der gælder for EU-luftfartsselskaber i henhold til EU-forordning 261/2004.

Medmindre det kan godtgøres, at aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selvom alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet, har passagerer, ifølge forordningen, krav på en kompensation, hvis en forsinkelse eller en aflysning af en flyvning medfører, at passageren ankommer til bestemmelsesstedet med følgende forsinkelse:

  1. a) med to timer eller mere for alle flyvninger på 1.500 km eller mindre eller
  2. b) med tre timer eller mere for alle flyvninger inden for Fællesskabet på mere end500 km og for alle andre flyvninger på mellem 1.500 km og 3.500 km eller
  3. c) med fire timer eller mere for alle flyvninger, som ikke falder ind under a) eller b).

I tilfælde af for sen ankomst til bestemmelsesstedet i henhold til ovennævnte kan krav om kompensation rejses ved henvendelse til Jettimes afdeling for Customer Service.

Ved fremsættelse af krav om kompensation i henhold til EU-Forordningen bedes du fremsende bekræftet reservation til flyafgangen og dokumentation, i form af boardingpas eller lignende, for at du, senest ved det tidspunkt, som er angivet i dine rejsedokumenter, var til stede ved indcheckningen til den forsinkede flyvning, jf. EU-Forordningens 261/2004 artikel 3, stk.2.

  1. Passagerens økonomiske ansvar over for Jettime

Passageren er, efter påkrav, forpligtet til at holde Jettime skadesløs for enhver omkostning og/eller ethvert tab, som Jettime måtte blive påført i tilfælde af – men ikke begrænset til – nedenstående forhold:

  • Hvis passageren nægtes indrejse i noget land. I sådanne tilfælde hæfter passageren for betaling af en eventuel bøde eller afgift, som det pågældende land måtte pålægge os, samt for vores omkostninger ved at befordre passageren ud af det pågældende land.
  • Hvis passageren eller dennes bagage forårsager skade på andre personer eller på ejendom, herunder vores ejendom. I sådanne tilfælde er passageren ansvarlig for skaden.

Jettime kan retsforfølge passageren i tilfælde af retsbrud begået af denne ombord på flyet.


  1. Glemte effekter på flyet

Jettime opbevarer ikke effekter glemt på flyet og påtager sig ikke ansvar for disse.

  1. Reklamationer

Reklamationer vedrørende flyrejsen eller ydelser knyttet hertil skal straks gøres gældende over for os eller vores repræsentant med henblik på omgående afhjælpning. Undladelse heraf vil normalt medføre tab af retten til senere at kræve erstatning eller kompensation.

Såfremt Jettime tilbyder at afhjælpe en fejl/mangel, og afhjælpningen sker inden rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe for passageren, kan passageren ikke kræve kompensation. Reklamationer over fejl eller mangler, som Jettime ikke har kunnet afhjælpe, skal fremsættes skriftligt til Jettimes afdeling for Customer Service senest to uger efter rejsens afslutning.

Uregelmæssigheder, som almindeligvis må betegnes som bagatelagtige, anses ikke for fejl/mangler.

Særlige aftaler truffet mellem passageren og Jettime er kun gyldige i det omfang, de kan dokumenteres.

 

 

Passenger Obligations

The agreement with the passenger’s states:

Jettime a/s shall ensure a Safe and Enjoyable journey for all passengers and a safe working environment for Jettime a/s crew and staff.

A passenger shall be fit to Fly, meaning be able to evacuate in an emergency situation, and be able to follow and accept all other instructions on-board or on ground. (Special conditions may apply to SCP’s)

Jettime a/s shall not permit any person to enter an aircraft with unruly behaviour or signs of intoxication to an extent that the safety of the aircraft or its occupants is likely to be endangered, or if the person may cause discomfort to other passenger’s or staff.

Dedicated attention on not to accept intoxicated passengers to enter a Jettime a/s aircraft is key to avoid safety risks, and unruly behaviour on-board.

If in our reasonable opinion, you conduct yourself aboard the aircraft so as to endanger the aircraft or any person or property on board or obstruct the crew in the performance of their duties. Or refuses to adhere to instructions from the crew including but not limited to instructions regarding safety, smoking, alcohol or drug consumption or behave in a manner which causes discomfort, inconvenience, damage or injury to other Passengers or the crew, we may take such measures as we deem reasonably necessary to prevent continuation of such conduct, including restraint. You may be disembarked and refused onward Carriage at any point and may be prosecuted for offences committed on board the aircraft. Furthermore, you shall indemnify us on demand, for any costs and/or losses incurred by us in connection with any such conduct by you.”

Drunken behaviour at check-in, at the gate, in sales offices, or when onboard the aircraft is in conflict with our goal to be a safe and secure airline and lowers the level of customer satisfaction experienced by other passengers. It also places additional – and often unacceptable – burdens on crew members and ground staff.

Jettime a/s crew and ground staff are authorized to deny boarding of passengers where there are reasonable grounds to believe that their faculties are impaired by alcohol to an extent that will present a hazard to the aircraft, to persons on board (crew or passengers) or to the passengers themselves.

Alcoholic beverages carried on-board by passengers may not be consumed when on-board an aircraft. The crew can ask to check the passenger’s bags for alcohol and may, at the discretion of the Commander, remove private alcohol If needed, to ensure the passenger do not drink own brought alcohol onboard. The alcohol/Items will be stored this in the gally until the passenger leaves the aircraft.

Jettime will not accept threats, verbal abuse or physical violence on our staff or our passengers.

Passengers may be prosecuted for offences committed on board, on ground or on Jettime property. Jettime may claim the passenger for any costs and/or losses incurred on Jettime in connection with any such conduct.

It is not permitted for passengers to take photographs or recording videos/ films of the crew or staff or other fellow passengers without their permission. It may be considered as a molestation.

The expression Unruly covers behaviour such as abusive and disruptive conduct. A passenger is considered as unruly when he/she:

  • repeatedly refuses to comply with instructions given by flight or ground personnel concerning safety or commercially related issues

or;

  • behaves in such a way that he/she causes discomfort to other passengers or is objectionable to them.

or;

  • behaves in a way that might threaten flight safety or constitutes a serious offence or preparation to commit an offence.

0r;

  • Your mental or physical condition, including your exposure to alcohol or drugs, poses a danger or risk to yourself, other passengers, the crew or belongings.
  • You have exhibited unregulated conduct on a previous flight, and we have reason to believe that such conduct may be repeated.

The behaviour of an unruly passenger is classified in four general levels, recognized internationally.